Lectura de paraules

Lectura de paraules

Descarrega el material:

Tots els nens i nenes que aprenen a llegir han de practicar dues habilitats essencials:

  1. La correspondència so-grafia, que inclou inicialment els sons individuals de les lletres, i progressa cap a combinacions de lletres més complexes (dígrafs…)

  2. La lectura de paraules senzilles (CVV, CVC) que avança cap a paraules progressivament més llargues i amb tots els patrons.

Els mestres van treballant aquestes dues habilitats de manera simultània. Per alguns nens l’aprenentatge és natural i senzill i ben aviat descobreixen la clau de la lectura, podem dir que aprenen a llegir gairebé sols.

Molts d’altres necessiten l’ensenyament explícit del docent i de material seqüenciat per arribar a descodificar paraules fins a quatre síl·labes i amb tots els patrons, que els facilitarà la lectura de textos. Si aquest aprenentatge no s’assegura a CI les dificultats en lectura persisteixen i poden condicionar l’aprenentatge.

És per aquests alumnes que presentem aquest material.

Proposta didàctica

Primer dia. Mostrar la fitxa a l’alumne i explicar les tasques a realitzar. “Avui llegirem: paraules de tres lletres, de dues síl·labes... després frases amb les mateixes paraules”.

Lectura de paraules

  • Modelar (si cal) la lectura d’una paraula.

    “Ara llegeix tu les paraules, si cal jo t’ajudaré”

  • El docent s’assegura que descodifica totes les paraules. Si l’alumne mostra dificultats per llegir les paraules, el mestre dóna suport (assenyala la lletra a llegir, marca la síl·laba a llegir...), en últim cas el mestre llegeix la paraula i l’alumne la repeteix. Si l’alumne mostra moltes dificultats, ens indica que el nivell de paraules és massa complex i necessita practicar més en el nivell anterior.

  • “Ara torna a llegir les paraules, cada paraula ben llegida és un pas fins a la meta”. Marcar cada paraula llegida correctament (✓). En acabar, l’alumne pinta la tira numèrica fins al nombre de paraules ben llegides. Animar l’alumne!

Lectura de frases

  • “Ara llegirem frases amb aquestes paraules, les paraules ja les llegeixes molt bé, segur que ho fas perfecte!”
  • Llegir les frases. Si l’alumne comet un error el mestre atura la lectura i fa rellegir la paraula. Repetir la lectura de les frases. Marcar cada frase llegida correctament (✓).