Principi alfabètic

Principi alfabètic

Descarrega el material:

Un dels aprenentatges bàsics per aprendre a llegir és el principi alfabètic. Els alumnes han de comprendre i saber la relació que hi ha entre els sons i les lletres, han de saber que a cada so li correspon una lletra. La consciencia fonològica ajuda a comprendre aquesta relació.

Aprendre els sons de les lletres és la base de la lectura, els nens i nenes han d’aprendre a dir els sons de les lletres bé i de pressa: és aquesta habilitat el que els permetrà afrontar el següent component que és la descodificació de paraules.

Les activitats que proposem en aquest apartat estan pensades pel alumnes que mostren dificultats en retenir els sons de les lletres i els impedeix aprendre a descodificar.

Proposta didàctica

A mesura que es van presentant les diferents grafies, caldria anar treballant l’automatització per grups de lletres, és a dir, els nens i nenes han d’aprendre a dir els sons de les lletres bé i de pressa per tal que els ajudi en la descodificació de paraules.

En cas que hi hagi algun alumne que tingui dificultats per recordar el so d’algunes lletres us presentem aquesta proposta.

  1. Presentar als alumnes el material que conté lletres que ja saben més les que volem que recordi. Aquestes últimes tenen el suport del dibuix de la paraula clau a la part superior del full de treball que els permetrà evocar el so de la lletra. (Veure indicacions al final del full 1 del material d’exemple )
  2. Dir els sons de les lletres amb suport del dibuix de la paraula clau. Si l’alumne no recorda el so, mira el dibuix. (Veure indicacions al final del full 2 del material d’exemple)
  3. Dir els sons de totes les lletres sense cap suport. (Veure indicacions al final del full 3 del material d’exemple)
  4. És important animar els alumnes i informar-los dels seus avenços que els ajudaran a llegir millor.

Aquesta seqüència d’activitats es pot utilitzar amb les lletres que els alumnes els costi recordar.