Textos i Fluïdesa lectora

Textos i Fluïdesa lectora

Descarrega el material:

La fluïdesa lectora fa referència a la capacitat de llegir amb precisió, velocitat i expressió, comprenent alhora el significat del text. La fluïdesa lectora és una habilitat bàsica en el progrés acadèmic dels nens i nenes i és essencial perquè permet llegir amb més facilitat i comprensió, alhora que millora el rendiment acadèmic en totes les àrees. Quan es llegeix amb fluïdesa es pot centrar l’atenció en comprendre el contingut del text en lloc d’haver-se d’esforçar en la descodificació de paraules o en la mecànica bàsica de la lectura. A més, la fluïdesa ofereix l'oportunitat de gaudir de la lectura, cosa que fomenta el gust per llegir, pels llibres i l'aprenentatge.

És important modelar la fluïdesa lectora; els infants han de sentir com llegeixen els adults. Hem de llegir-los en veu alta regularment, fent servir una entonació adequada i demostrant una bona velocitat. En escoltar una lectura fluida i expressiva, els nens poden imitar aquests patrons quan llegeixen. També és recomana parlar sobre els textos o llibres que es llegeixen, fer preguntes i fomentar la discussió per millorar-ne la comprensió i la connexió amb la realitat.

A la nostra pàgina web, per acabar l’aprenentatge de la lectura, proposem textos graduats A, B, C, D… Els contes per nivell, són molt utilitzats a les escoles i a les famílies en altres països.

Els textos que us proposem també están graduats i agrupats per nivells de dificultat, tenint en compte: la complexitat de les paraules (patrons sil·làbics i llargada), la longitud i tipus de frases, la complexitat del vocabulari i la trama de la història. Aquests textos permeten oferir als nens i nenes, independentment de l’edat, lectures més adequades al seu nivell de competència lectora progressant d’un nivell a l’altre i amb la finalitat que la lectura no esdevingui frustrant per a ells.

Proposta didàctica

  1. Llegir el títol, mirar el dibuix i fer hipòtesis sobre el contingut del text:
    − De què et sembla que parla el text?

  2. Preparar les paraules difícils del text:
    − Primer llegirem les paraules difícils del text, ens ajudaran a llegir el text més bé i més de pressa.
    L’infant llegeix les paraules, si cal amb el suport del docent.

  3. − Ara llegirem el text dues vegades, la primera per conèixer totes les paraules i saber què diu el text, la segona vegada per comprendre’l.

    • L’alumne inicia la lectura. Davant d’un error el docent assenyala la paraula i proposa que la torni a llegir. Si descodifica correctament, la repeteix i continua la lectura. Si la pausa és llarga es recomana tornar a començar la frase:
      − Potser ja no recordem què explica la frase, tornem a començar…

    • Si l’alumne fa més de 10 errades pot indicar que el text és massa complex per a ell.

  4. − Ara tornarem a llegir el text per comprendre. Per llegir per comprendre ens hem d’imaginar el que diu el text, com si veiessis una pel·li, després de llegir farem preguntes.

  5. Per treballar la fluïdesa el docent pot modelar la lectura amb entonació i rapidesa adequada. Després es poden aplicar diferents propostes:
    ─ Ara llegirem una frase cadascun, com ho he fet jo i una mica més de pressa.
    ─ Ara llegirem un paràgraf cadascun, com ho he fet jo i una mica més de pressa.
    ─ Ara torna a llegir el text una mica més de pressa i intenta llegir com ho he fet jo.

  6. Reforçar els èxits sempre que sigui possible. Si hi ha moltes dificultats valorar…
    –Has posat molta atenció... Has treballat molt bé…