La fluïdesa lectora fa referència a la capacitat de llegir amb precisió, velocitat i expressió, comprenent alhora el significat del text. La fluïdesa lectora és una habilitat bàsica en el progrés acadèmic dels nens i nenes i és essencial perquè permet llegir amb més facilitat i comprensió, alhora que millora el rendiment acadèmic en totes les àrees. Quan es llegeix amb fluïdesa es pot centrar l’atenció en comprendre el contingut del text en lloc d’haver-se d’esforçar en la descodificació de paraules o en la mecànica bàsica de la lectura. A més, la fluïdesa ofereix l'oportunitat de gaudir de la lectura, cosa que fomenta el gust per llegir, pels llibres i l'aprenentatge.
És important modelar la fluïdesa lectora; els infants han de sentir com llegeixen els adults. Hem de llegir-los en veu alta regularment, fent servir una entonació adequada i demostrant una bona velocitat. En escoltar una lectura fluida i expressiva, els nens poden imitar aquests patrons quan llegeixen. També és recomana parlar sobre els textos o llibres que es llegeixen, fer preguntes i fomentar la discussió per millorar-ne la comprensió i la connexió amb la realitat.
A la nostra pàgina web, per acabar l’aprenentatge de la lectura, proposem textos graduats A, B, C, D… Els contes per nivell, són molt utilitzats a les escoles i a les famílies en altres països.
Els textos que us proposem també están graduats i agrupats per nivells de dificultat, tenint en compte: la complexitat de les paraules (patrons sil·làbics i llargada), la longitud i tipus de frases, la complexitat del vocabulari i la trama de la història. Aquests textos permeten oferir als nens i nenes, independentment de l’edat, lectures més adequades al seu nivell de competència lectora progressant d’un nivell a l’altre i amb la finalitat que la lectura no esdevingui frustrant per a ells.
Proposta didàctica
-
Llegir el títol, mirar el dibuix i fer hipòtesis sobre el contingut del text:
− De què et sembla que parla el text? -
Preparar les paraules difícils del text:
− Primer llegirem les paraules difícils del text, ens ajudaran a llegir el text més bé i més de pressa.
L’infant llegeix les paraules, si cal amb el suport del docent. -
− Ara llegirem el text dues vegades, la primera per conèixer totes les paraules i saber què diu el text, la segona vegada per comprendre’l.
-
L’alumne inicia la lectura. Davant d’un error el docent assenyala la paraula i proposa que la torni a llegir. Si descodifica correctament, la repeteix i continua la lectura. Si la pausa és llarga es recomana tornar a començar la frase:
− Potser ja no recordem què explica la frase, tornem a començar… -
Si l’alumne fa més de 10 errades pot indicar que el text és massa complex per a ell.
-
-
− Ara tornarem a llegir el text per comprendre. Per llegir per comprendre ens hem d’imaginar el que diu el text, com si veiessis una pel·li, després de llegir farem preguntes.
-
Per treballar la fluïdesa el docent pot modelar la lectura amb entonació i rapidesa adequada. Després es poden aplicar diferents propostes:
─ Ara llegirem una frase cadascun, com ho he fet jo i una mica més de pressa.
─ Ara llegirem un paràgraf cadascun, com ho he fet jo i una mica més de pressa.
─ Ara torna a llegir el text una mica més de pressa i intenta llegir com ho he fet jo. -
Reforçar els èxits sempre que sigui possible. Si hi ha moltes dificultats valorar…
–Has posat molta atenció... Has treballat molt bé…